Sivut

torstai 8. huhtikuuta 2021

Hahmot & Ideat

tämä on kysymys jonka Virtuaalitallit Ionic ja Gin Ahaltek blogin S jätti muutaman viikon takaiseen kyselyyni kysymyksistä. Aloin vastaamaan tähän ensin vastaus postaukseen mutta lopulta päätin napata sen omaksi postauksekseen. 

Lisäksi sinulla on noita hahmoja aivan hirveästi (verraten siihen että itselläni on 2 + sivuhahmot), mistä oikein revit niitä ja varsinkin inspiraatiota ja ideoita kaikkien tarinoiden kehittelyyn?

Kokonaismäärähän noilla hahmoilla on tällä hetkellä ~15kpl, mutta vain kolme on semmosia aktiivisia. Virtuaalihevostenhan lisäksi tulee kirjoiteltua ihan kokonaisia romaaneja 1-3krt vuodessa, joskus myös useamminkin joten kirjoittamista tapahtuu täälä päässä usein. Virtuaalihevoset ja -hahmot kuitenkin toimivat omalla tavallaan harjoituskappaleina sekä vastapainona dekkareiden kirjoittamiselle ja näiden parissa tulee tehtyä monesti myös joitain tyylikokeiluja tai muuten vain leikiteltyä vähän enemmän kun mitä sitten romaanipuolella.

Hahmojen tarinat kehittyvät oikeastaan myös vähän missä tahansa, kotona, töissä, tallilla, kaupassa, missä nyt ikinä sattuukaan idea syntymään. Välillä ne tulee kirjoiteltua heti tarinaan, välillä ne kypsyvät hetken ja tulevat ulos valmiina tekstinä myöhemmin. Välillä ne syntyvät puolen päivän tyhjän wordin tuijottamisen jälkeen.

Mä olen myös sen verran surkea suunnittelija että mä en tee mitään kovinkaan tarkkoja suunnitelmia, sillä mä annan tilaa myös muiden kirjoittajien tarinoille muille ulkopuolisille "ärsykkeille" mahdollisuuden tulla vaikuttamaan mun hahmojen tarinaan ja elämään. Tietenkin välillä tulee semmoisia hetkiä kun oma kirjoittaminen ja muiden kirjoittaminen ei kohtaa, mutta onneksi aina on jossain kohtaa saanut poimittua kaikki sellaiset tarinaideat käyttöön edes jollain tavalla.

Enitenhän tulee kirjoitettua Maxille. Maxin tarina on rakentunut hitaasti ja vielä vajaa vuosi sitten mä en oikeastaan edes tiennyt onko Max hengissä kun vuosi vaihtuu. Kuitenkin Maxin tarina on löytänyt omia uriaan vuoden aikana ja tällä hetkellä mulla on pieni ajatus siitä että mihin toisen tarina on menossa. Kuitenkaan mitään pitkiä suunnitelmia ei Maxin kohdalle ole tehtynä vaan ehkä pari kolme kuukautta kerrallaan on suunnitelmia valmiina.

Toisaalta Maxin tarina tuntuu vaihtavan suuntaa ja sävyä jatkuvasti joten siinä mielessä miehen tarinan suunnittelu on omalla tavallaan hankalaa. Toisaalta on myös omalla tavallaan antoisaa että suunnitelmia ei ole hakattuna kiveen liian pitkälle ajalle ja näin ollen saa mahdollisuuden muokata sitä oman mielensä mukaan.

Jannan ja Samuelin tarinat kirjoittuvat vain pari-kolme tarinaa kerrallaan. Molemmille mä haluaisin suunnitella tarinaa pidemmälti ja alkaa kirjoittamaan sen pohjalta, mutta mä en oikein tiedä mihinkä niiden tarinat on menossa. Samuelille toisaalta mulla alkaa olemaan jonkinlainen idea siitä mihin miehen elämä on menossa, mutta mun pitää kokeilla vielä vähän kepillä sitä jäätä ja Jannan kohdalla mulla on oikeastaan vain iso määrä kysymysmerkkejä.

Ehkä molempien kohdalla lopulta tarinat selkiytyvät ja kukapa sitä tietää vaikka avain ratkaisuun tulisi ihan yllättävältä suunnalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti